Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę przedwstępną z konsorcjum Polski Cement, Speed i Tridente, dotyczącą 30-letniej dzierżawy 10-hektarowego obszaru na wyspie Ostrów Grabowski. Partnerzy planują wybudować na tym terenie cementownię oraz uniwersalny terminal przeładunkowy.
Za sprawą ukończonej w 2022 roku
modernizacji toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem, której zasadniczym elementem było pogłębienie go do 12,5 metra, konkurencyjność portu morskiego w stolicy województwa zachodniopomorskiego znacząco wzrośnie. Inwestycja umożliwi bowiem obsługę statków klasy Panamax o zanurzeniu do 11 metrów, przewożących nawet 40-45 tys. ton ładunku. Czas przyszły nie jest tu przypadkowy, gdyż niestety nie udało się zsynchronizować realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu z modernizacją infrastruktury portowej.
Prace w obrębie nabrzeży i basenu portowego są jednak wysoce zaawansowane, co już wkrótce wpłynie na znaczące zwiększenie możliwości szczecińskiego portu morskiego.
Coraz bliższa perspektywa zakończenia tych prac w połączeniu z dużą dostępnością terenów pod zabudowę czyni port morski w Szczecinie jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc dla inwestorów. Szczególnie interesującym terenem inwestycyjnym jest w dużej mierze niezagospodarowana wyspa Ostrów Grabowski, połączona szeroką groblą z wyspą Łasztownia, na której infrastruktura portowa funkcjonowała od dawna. Co istotne, podczas przeprowadzonej w ostatnich latach zakrojonej na szeroką skalę modernizacji kolejowej infrastruktury dostępowej w Szczecinie powstało także nowe połączenie właśnie na Ostrów Grabowski.
Cementownia i uniwersalny terminal przeładunkowy
W dniu 3 grudnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozyskał inwestora dla 10-hektarowego terenu na rzeczonej wyspie. To konsorcjum Polskiego Cementu, Speed i Tridente, które zamierza wybudować tu cementownię oraz uniwersalny terminal przeładunkowy. W tym celu obydwie strony zawarły umowę przedwstępną, dotyczącą dzierżawy tego obszaru przez okres 30 lat. – Dbamy o rozwój, inwestujemy w modernizację i przygotowanie infrastruktury tak, żeby port mógł się rozwijać i przyciągać inwestorów – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jarosław Siergiej, prezes zarządu ZMPSiŚ, który podpisał umowę z konsorcjum wraz z Krzysztofem Sadowskim, wiceprezesem zarządu ds. infrastruktury.
Przedstawiciele inwestora zapewniają, że powstanie cementowni nie będzie wiązało się z uciążliwościami dla mieszkańców Szczecina. – Zadbamy o to, by proces produkcyjny cementu był w pełni hermetyczny – mówi Bartłomiej Kmiotek, prezes zarządu Polskiego Cementu, wskazując, że pylenie będzie możliwe jedynie w przypadku rozładunków klinkieru ze statków, jednak i w tym przypadku planowane jest zastosowanie nowoczesnych technologii, które zminimalizują to ryzyko. – Wszelka uciążliwość i pylenie to domena terminali działających w oparciu o stare technologie. My patrzymy szerzej, nie chcemy powielać stosowanych schematów – dodaje Paweł Zastawny, prezes zarządu Speed. Umowa przedwstępna nie przesądza dzierżawy terenu – zgodę musi jeszcze wyrazić resort infrastruktury.
Kolejna inwestycja przemysłowa na Ostrowie GrabowskimZMPSiŚ wskazuje w komunikacie prasowym, że już w przyszłym roku port morski w Szczecinie będzie “Panamax Ready”. Nowy terminal przeładunkowy powstanie przy całkowicie nowym Nabrzeżu Norweskim, które zostało wybudowane w ramach projektu inwestycyjnego “Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Oprócz pogłębienia Kanału Dębickiego i budowy wspomnianego nabrzeża inwestycja obejmuje także budowę Nabrzeża Duńskiego (łączna długość nowych nabrzeży wyniesie ponad 1000 metrów) oraz modernizację Nabrzeża Czeskiego, Nabrzeża Słowackiego i Nabrzeża Spółdzielczego. Koszt realizacji całego zadania opiewa na ponad 343 mln zł.
Jak informuje TVP3 Szczecin, nowa cementownia w Szczecinie ma zapewnić już w pierwszym etapie działalności zdolności produkcyjne rzędu 2 mln ton suchego produktu w skali roku. Nawet połowa produkcji będzie mogła zostać skierowana na rynek brytyjski i skandynawski, zaś pozostała jej część – na rynek polski i niemiecki. Nie jest to jedyna inwestycja przemysłowa, która zostanie w najbliższych latach zrealizowana na Ostrowie Grabowskim. Hiszpański Windar wybuduje tu fabrykę, w której produkowane będą wieże i inne komponenty dla farm wiatrowych.
Szerzej informowaliśmy o tej inwestycji na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w październiku.